Sider

søndag den 8. januar 2017

Frøindkøb til sæsonen 2017


Det er blevet lidt en tradition, at jeg bruger noget af juleferien på at planlægge næste års køkkenhave og drivhus. Det er dejligt, at sidde og tænke på forår og grønne planter lige imens vinteren er allermest mørk og kedelig.

Som sædvanligt er det gået helt galt for mig på diverse netbutikker... Jeg prøver ellers at begrænse mig, men det er svært nok i sig selv. Og så hjælper det ikke, at jeg er blevet inspireret af mit seneste bogkøb.

Jeg tænkte, at jeg ville lave en lille liste over nyhederne i indkøbene og overvejelserne bag:

I jagten på den perfekte, rød tomat (højydende, til tomatsauce) har jeg bestilt:
  • Chadwich Cherry (efter anbefaling i YouTube-kanalen "Sean's Allotment" - kan iøvrigt anbefales!)
  • Roma
  • Costoluto Fiorentino
  • Gardener's Delight (jeg købte frø fra et andet firma sidste år, men resultatet lignede mere "yellow pear" eller noget i den stil)
Som så mange andre, er jeg lidt fascineret af chilier, men jeg prøver at styre udenom de allermest hidsige, og prøver mest at dyrke sorter, som er velegnet til enten syltning eller tørring til pulver:
  • Pimientos de Padron
  • Peppadew (købte nogle på glas i december, som var geniale på pizza!)
  • Cayenne Long Slim
Squash er altid sjove, fordi de er så taknemmelige, og i 2016 havde vi også ok held med dyrkning af vintergræskar, så foruden sorterne fra 2016, bliver der i 2017 tilføjet:
  • Blue Hubbard (græskar)
  • Violina (græskar, minder om Butternut (også en anbefaling fra Sean's Allotment)
  • Tondo di Nizza (søde, runde sommersquash)
Ærter og bønner:
  • Blauhilde (efter anbefaling på Karna Majs blog)
  • Aspargesært (mandens projekt)
  • Valske bønner "Aguadulce" - Jeg prøvede at så i oktober, men de er spist af "noget"... Så i efteråret 2017 vil jeg forspire dem og plante dem ud.
Kål - Charles Dowdings bøger går meget ud på, at få plads til flere hold afgrøder, og kål er blandt de planter, som typisk kan dyrkes som hold nr 2. Jeg har en del kålfrø på lager i forvejen, men i år bliver lageret udvidet med:
  • Tatsoi
  • Romanesco (havde ellers besluttet ikke at dyrke blomkål, for jeg kan faktisk ikke lide smagen, men her blev jeg forført af billederne på hjemmesiden og faldt i med begge ben. "Bare en lille række".)
  • Glaskål "Purple and White Vienna Mix" - mest fordi det ligner en plante, som man hurtigt kan fylde ledige pladser op med. Gad vide hvordan de smager?
  • Flower Sprouts - Denne sjove, nye hybrid mellem grønkål og rosenkål hitter pt. i England, og det lykkedes at finde en dansk forhandler af den. Den glæder jeg mig til!
  • Spidskål, Durham Early, til overvintring og tidlige hoveder i 2018

Rodfrugter:
  • Gulerod, "Flyaway" - Gulerodsfluen driller os, og i 2017 vil jeg køre lidt forsøg, hvor jeg prøver med forskellige slags net/barrierer, og så denne sort, som eftersigende skulle være "immun".
  • Gulerod, Nantes
  • Gulerod, Amsterdam
Diverse:
  • Feldsalat
  • Ægte, hellig basilikum (ikke at forveksle med Siam Queen)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar